Thursday, September 27, 2012

0

5 Makanan Paling Top Untuk Membantu Anda Tidur

Posted in


PRODUK TENUSU


Jika anda sedang bergelut untuk mendapatkan tidur malam yang baik, makanan yang mengandungi 'tryptophan' harus menjadi yang pertama dalam senarai pemilihan permakanan anda. 'Tryptophan' adalah sejenis asid amino yang penting untuk membantu meningkatkan paras serotonin dan melatonin dalam badan, kedua-duanya boleh membantu mendorong tidur. Walaupun ayam belanda dikenali sebagai sumber terbaik 'tryptophan', tetapi sumber-sumber lain (mungkin lebih mesra tidur) adalah termasuk produk tenusu seperti yogurt dan susu.

Di atas tahap 'tryptophan' mereka, makanan tenusu juga adalah satu sumber kalsium yang membantu otak untuk menggunakan 'tryptophan' bagi mewujudkan melatonin. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa kekurangan kalsium dalam diet boleh menyebabkan corak tidur terganggu dan kekurangan tidur nyenyak (REM).


OAT


Walaupun ramai di antara kita mengaitkan oat dengan waktu sarapan pagi, ianya juga merupakan snek petang yang sempurna. Oat adalah sumber semulajadi baik bagi melatonin, yang sering diambil sebagai persediaan untuk tidur, disebabkan oleh keupayaannya membantu mengawal jam dalaman badan. Ia juga adalah satu lagi sumber baik 'tryptophan', terutamanya apabila digabungkan dengan susu.

Tambahan pula, oat kaya dengan kalsium dan magnesium; dua mineral yang telah terbukti untuk menggalakkan tidur yang berkualiti baik. Untuk snek panas yang menenangkan sebelum tidur, cuba makan semangkuk kecil bubur untuk membantu anda membias, digabungkan dengan mana-mana topping berikut untuk membantu kesan berganda.


PISANG


Jika anda mengalami kekejangan otot atau kekejangan pada waktu malam, ia mungkin disebabkan anda kekurangan magnesium elektrolit dan kalium, kedua-duanya membantu untuk melegakan otot dan memastikan mereka berfungsi dengan baik. Mujurlah, pisang adalah sumber yang sangat baik untuk kedua-dua mineral itu, maka jadikanlah ianya snek yang baik sebelum tidur, terutama selepas sesi senaman berat.

Selain kaya dengan mineral penting, pisang juga mengandungi 'tryptophan', yang boleh membantu untuk menggalakkan tidur. Penyelidik dari Universiti New England di New South Wales juga telah mendapati bahawa mengambil pisang sebelum tidur boleh membantu penghidap apnea tidur dengan tekak mereka kekal terbuka dan dengan itu mengurangkan risiko tercekik.


CERI


Bagi mereka yang mempunyai masalah tidur, anda mungkin biasa dengan makanan tambahan melatonin di kaunter-kaunter jualan yang digunakan untuk merawat insomnia. Walau bagaimanapun, sementara melatonin boleh membantu untuk mengawal tidur, ia mungkin tidak bijak untuk bergantung kepada makanan tambahan bagi kegunaan jangka panjang. Mujurlah, ceri menyediakan sumber semula jadi melatonin serta menjadi sangat baik untuk kesihatan secara keseluruhan.

Satu kajian penyelidikan yang telah diterbitkan dalam 'The Journal of Sleep and Sleep Disorders Research' telah menunjukkan bahawa memakan tart ceri sebelum tidur membantu peserta tidur lebih cepat dan mudah, mengambil ceri segar atau jus ceri membantu tidur semulajadi yang bagus.


BIJI FLAKS


Biji flaks adalah bagus untuk meningkatkan tahap tidur yang mengawal selia bahan serotonin dalam badan disebabkan oleh tahap yang tinggi kedua-dua 'tryptophan' dan Omega-3 asid lemak. Tambahan lagi, omega-3 asid lemak yang terkandung di dalamnya telah terbukti untuk membantu mengurangkan keresahan, kemurungan dan tekanan yang adalah punca utama insomnia, dan telah ditunjukkan menjadi berkesan menentang keadaan apnea tidur.

Bukan itu sahaja, biji flaks adalah sumber yang baik magnesium, yang terkenal untuk keupayaannya mengurangkan tekanan disebabkan oleh kesan melegakan pada otot dan sistem saraf. Magnesium juga telah ditunjukkan untuk membantu mencegah sindrom kaki gelisah dan ketakutan malam, kedua-duanya boleh menjejaskan tidur.



P/S: Some people can't sleep because they have insomnia. I can't sleep because I have internet connection. HEHEHE..

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers