Monday, July 16, 2012

0

Kisah Yang Menyentuh Hati

Posted in


Sepasangan suami isteri yang miskin tinggal di sebuah kampung kecil. Mereka hanya mempunyai seorang anak lelaki. Mereka memberinya pendidikan yang terbaik. Anak lelaki mereka lulus sebagai seorang engineer di bandar berhampiran dan akhirnya berkahwin dengan seorang gadis kaya.

Pada mulanya, mereka tinggal bersama ibu bapanya di kampung. Tidak lama kemudian, isteri menjadi bosan dengan kehidupan kampung dan memujuk suami untuk berpindah ke bandar dan meninggalkan ibu bapa yang tua di kampung.

Beberapa lama kemudian, suami terlihat satu iklan di akhbar mengenai kekosongan di luar negara. Beliau telah berjaya mendapatkannya dan hidup di Jeddah selama bertahun-tahun dengan isterinya. Dia kerap menghantar wang kepada ibu bapa. Akhirnya dengan peredaran masa dia berhenti dan lupa tentang ibu bapanya yang mereka pernah wujud.

Setiap tahun dia melakukan haji dan sejurus selepas setiap kali haji, dia pasti akan bertemu seseorang yang memberitahunya dalam mimpi bahawa haji itu tidak diterima. Satu hari dia menceritakan cerita ini kepada seorang alim soleh yang menasihati beliau untuk kembali ke kampung halamannya untuk melawat ibu bapanya.

Lelaki itu pun terbang ke negaranya dan sampai di sempadan kampung. Segala-galanya telah berubah. Dia tidak dapat mencari rumahnya. Dia bertanya kepada seorang budak kecil dengan memberi gambaran mengenai rumah yang dicarinya. Budak kecil itu telah membawa lelaki itu ke sebuah rumah dan berkata:

"Dalam rumah ini tinggal seorang perempuan tua buta yang kehilangan suaminya beberapa bulan yang lalu. Beliau mempunyai seorang anak yang berhijrah bertahun-tahun di luar negara dan tidak pernah kembali lagi. Apakah dia seorang lelaki malang?"

Si anak memasuki rumah dan mendapati ibunya di atas katil. Dia menjengket-jengket hujung kakinya supaya tidak menyedarkan ibunya. Dia mendengar ibu berbisik dan mengomel sesuatu. Dia datang lebih dekat untuk mendengar suara ibunya. Ini adalah apa yang diperkatakan ibunya:

"Ya Allah! Saya kini sangat tua dan buta. Suami saya baru sahaja meninggal dunia. Tiada mahram untuk menurunkan saya di dalam kubur apabila saya mati. Oleh itu, sila hantar anak saya untuk memenuhi hasrat terakhir saya."

Ini adalah pengakhiran sebuah cerita di mana DOA ibu diterima.


Love Your Mom


Badan manusia boleh menanggung hanya 45 Del (unit) sakit. Tetapi pada masa melahirkan anak, seorang ibu merasakan sehingga 57 Del (unit) kesakitan ... Ini adalah serupa dengan 20 tulang menjadi retak, semuanya pada masa yang sama!!

Ini hanyalah untuk memberitahu anda sejauh mana seorang ibu mengasihi anaknya! Kasihilah ibu anda sehingga ke akhir hayat. Wanita yang bersama anda berjuang hampir setiap hari, mengalami begitu banyak kesakitan hanya untuk memberi anda kehidupan yang indah!



P/S: Berapa ramai yang akan mengemukakan cerita sebegini kepada anda? Saya tidak kisah jika saya mendapat sekali lagi... 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers