Sunday, July 15, 2012

0

5 Langkah Meningkatkan Mood Anda Serta-Merta

Posted in


Banyak keadaan dan orang di sekeliling cenderung melukakan kita, menyakitkan hati dan menjadi perosak kepada mood kita.

Dalam keadaan sedemikian adalah penting untuk melakukan sesuatu yang anda suka dan menerangi semula mood anda. Berikut adalah beberapa langkah untuk membantu anda berbuat demikian:

1. Mendengar Muzik

improve mood instantly

Salah satu teknik yang paling cepat melegakan tekanan adalah dengan mendengar muzik kegemaran anda. Muzik bukan hanya menenangkan anda tetapi juga bertindak sebagai pengubah segera mood. Ia boleh menghiburkan anda dan mengalihkan minda dari pemikiran yang mengganggu anda.

2. Secawan kopi / teh
 
improve mood instantly

Ada kalanya anda tidak mahu duduk di rumah apabila anda mempunyai pergaduhan yang dahsyat dengan kawan / ibu bapa. Anda harus segera melangkah keluar untuk medapatkan secawan kopi atau teh di tempat melepak kegemaran anda. Mengalihkan fikiran anda kepada isu-isu ringan yang boleh mencerahkan mood anda.

3. Berbual dengan rakan karib anda

improve mood instantly

Saat anda kecewa dan mood anda rosak, buatlah panggilan telefon atau bertemulah rakan anda yang paling rapat dan luahkan perasaan marah atau kesedihan anda. Teknik ini tidak akan hanya membuat hati anda berasa ringan tetapi juga akan meningkatkan mood anda dengan cepat. Kawan membuktikan untuk menjadi sahabat terbaik anda apabila diperlukan.

4. Coklat

improve mood instantly

Mengambil bar coklat pilihan anda untuk meringankan dari tekanan dan membuat anda merasa seperti seorang kanak-kanak semula. Coklat secara saintifiknya, terutamanya coklat gelap diketahui dapat mengurangkan tahap tekanan dalam badan yang mengakibatkan peningkatan mood anda dengan segera.

5. Berhubung dengan alam

improve mood instantly

Mengambil masa berjalan-jalan di taman atau di pantai serta-merta boleh menyegarkan fikiran anda. Menghirup udara segar dan berhubung dengan unsur-unsur alam dapat membuktikan sama sekali ketenangan untuk minda dan badan. Bunga segar, burung, rumput hijau, laut boleh menjadi sahabat yang terbaik untuk menjadikan hari yang membosankan meriah.

Memperolehi kegembiraan daripada perkara-perkara kecil dalam hidup dapat membantu dalam memulihkan mood anda serta-merta dan mengurangkan anda dari semua tekanan. Melakukan sesuatu yang anda benar-benar suka dan mengalihkan minda anda daripada titik tekanan dapat membuktikan sebagai ubat yang sempurna untuk keamanan dan kebahagiaan.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers