Sunday, January 27, 2013

0

Tangisan

Posted in


Saya telah pergi ke pejabat dengan kenderaan saya. Haba yang sama, lalu lintas sama, segala-galanya yang sama! Saya berhenti kerana lampu isyarat bertukar merah. Terlihat seorang lelaki dengan pakaian yang koyak, semua lusuh, kulitnya adalah jenis coklat kehitaman seolah-olah ia telah dibakar oleh panas matahari dan dari semua asap daripada kenderaan yang melekat pada badannya.

Dia pergi dari kenderaan ke kenderaan untuk mengemis. Walaupun semua orang enggan memberinya, dia terus berjalan. Dia membuat perkara yang sama kepada saya juga. Pada masa dia sampai kepada saya, lampu telah bertukar hijau. Lalu lintas mula bergerak dan sebegitu juga saya.


Saya kemudian mendengar tangisan yang kuat. Lelaki dengan suara menggeletarnya menangis dengan kuat, 'TUHAN! TIADA SIAPA YANG BERI'. Ia adalah seolah-olah saya telah ditembak. Kesakitan dalam suaranya adalah begitu kuat memutuskan saya untuk berpatah balik dari isyarat seterusnya, masih tertanya-tanya apa yang telah dia kata.

Sekembalinya saya di situ, dia sedang berdiri dalam kesedihan, menunggu lampu untuk kembali merah semula supaya dia boleh mula mengemis. Saya berhenti di lampu isyarat seperti yang saya lakukan sebelum ini. Ditolak lagi oleh semua orang, dia mendekati saya kerana giliran saya datang. Saya menyerahkan dia sedikit wang. Sebaik sahaja wang menyentuh tangannya, dia menyambar dan mula berjalan pantas cuba untuk keluar daripada lalulintas.

Lampu isyarat bertukar hijau. Sama seperti tadi saya mula bergerak lagi, saya nampak dia berjalan terus tanpa melihat ke mana-mana. Kenderaan-kenderaan mula bergerak dan menekan brek untuk mengelakkan lelaki itu kerana dia tidak memberi apa-apa perhatian dan hanya berjalan. Mana-mana kenderaan boleh melanggarnya dengan mudah. Saya tertanya-tanya jika dia adalah gila.

Setelah saya bergerak jauh ke hadapan, disebabkan rasa ingin tahu terhadap reaksinya saya terpaksa berpatah balik dan melihat. Saya melihat dia menuju sebuah kedai kecil di hujung jalan. Ia adalah sebuah kedai yang menjual makanan. Lelaki itu lapar! Saya tertanya-tanya tentang keamat laparan sebagai satu-satunya perkara yang dia fikir untuk sampai ke kedai itu dan tidak melihat apa-apa lagi.

Saya kemudian tertanya-tanya bagaimana penuhnya perut saya dan saya tidak bimbang apa yang saya akan makan petang itu. Tangisan lelaki tersebut pada hari itu membuatkan saya menyedari salah satu daripada berjuta-juta nikmat yang Tuhan telah berikan kepada saya. Tangisan dia masih sering kembali untuk terus membuatkan saya sedar akan itu. Tangisannya, saya hanya mendengarnya sekali lagi.



P/S: Bersukur apa yang ada....
 

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers