Saturday, December 29, 2012

0

Ibu Saya Hanya Mempunyai Satu Mata!

Posted in


Ibu saya hanya mempunyai satu mata. Saya benci dia ... Dia adalah seperti memalukan. Dia memasak untuk pelajar dan guru untuk menyara keluarga.

Ada satu hari itu, semasa saya sekolah rendah di mana ibu saya datang untuk bertanya khabar kepada saya. Saya begitu malu.

Bagaimana dia boleh melakukan ini kepada saya? Saya mengabaikan dia, melemparkan padanya pandangan kebencian dan berlari keluar. Keesokan harinya di sekolah salah seorang rakan sekelas saya berkata, "EEEE, ibu anda hanya mempunyai satu mata!"

Saya seperti mahu mengebumikan diri sendiri. Saya juga hanya mahu ibu saya tidak muncul. Saya berhadapan dengan dia hari itu dan berkata, "Jika anda hanya membuatkan saya menjadi bahan ketawa, mengapa tidak anda mati sahaja?"

Ibu saya tidak bertindak balas ... saya tidak berhenti untuk berfikir dua kali tentang apa yang saya katakan, kerana saya penuh kemarahan. Saya sedar akan perasaannya.

Saya mahu keluar dari rumah itu, dan tidak mahu ada apa-apa kaitan dengan dia. Jadi saya belajar bersungguh-sungguh dan mendapat peluang untuk pergi ke luar negara untuk belajar.

Kemudian, saya berkahwin. Saya membeli rumah saya sendiri. Saya mempunyai anak-anak saya sendiri. Saya gembira dengan kehidupan saya, anak-anak saya dan keselesaan. Kemudian satu hari, ibu saya datang untuk melawat saya. Dia tidak melihat saya bertahun-tahun dan dia tidak pernah pun berjumpa cucunya.

Apabila dia berdiri di tepi pintu, anak-anak saya ketawa pada dia, dan saya menjerit kepadanya kerana datang tanpa diundang. Saya berkata pada dia, "Bagaimana anda berani datang ke rumah saya dan menakutkan anak-anak saya! KELUAR DARI SINI SEKARANG!"

Dan untuk ini, ibu saya secara perlahan-lahan menjawab, "Oh, saya minta maaf. Saya mungkin telah mendapat alamat yang salah," dan dia hilang daripada penglihatan.

Satu hari, surat mengenai reunion sekolah datang ke rumah saya. Jadi saya berbohong kepada isteri saya bahawa saya akan mengikuti trip perniagaan. Selepas perjumpaan itu, saya pergi ke pondok lama hanya kerana rasa ingin tahu.

Jiran saya berkata bahawa ibu telah meninggal dunia. Saya tidak menumpahkan setitis air mata pun. Mereka menghulurkan surat yang ibu mahu disampaikan kepada saya.



'Buat Anakku Tersayang,

Saya teringatkan anda sepanjang masa. Saya minta maaf yang saya datang ke rumah anda dan menakutkan anak-anak anda.

Saya begitu gembira apabila saya mendengar anda datang untuk perjumpaan. Tetapi saya tidak mungkin dapat walaupun bangun dari katil untuk melihat anda. Saya minta maaf bahawa saya adalah memalukan yang berterusan kepada anda apabila anda sedang membesar.

Anda lihat ........ ketika anda sangat kecil, anda telah mendapat kemalangan, dan hilang mata anda. Sebagai seorang ibu, saya tidak dapat berdiam diri daripada melihat anda perlu membesar dengan satu mata. Jadi saya memberikan anda mata saya.

Saya begitu bangga dengan anak saya yang telah melihat seluruh dunia baru untuk saya, di tempat saya, dan dengan mata saya.

Dengan semua cinta saya kepada anda,

Ibumu. '




P/S: Ibu....... Ah, terlalu agung insan yg bergelar seorang ibu itu...

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers