Wednesday, July 25, 2012

0

Cinta Sejati Ialah Satu Penerimaan

Posted in


Ia adalah pagi yang sibuk, kira-kira jam 08:30 pagi, apabila seorang lelaki tua dalam lingkungan 80-an yang tiba untuk membuka jahitan dari ibu jarinya. Dia menyatakan bahawa dia berada dalam keadaan tergesa-gesa kerana dia mempunyai temujanji pada pukul 9 pagi. Saya telah mengambil tanda-tanda penting dan meminta dia mengambil tempat duduk, juga memberitahunya lebih kurang satu jam sebelum seseorang dapat melihatnya. Saya melihat dia berulang kali memandang jam tangannya dan membuat keputusan, kerana saya tidak sibuk dengan pesakit lain, saya akan melihat lukanya.

true love is an acceptanceAtas pemeriksaan, ia sembuh dengan baik, jadi saya bercakap kepada salah seorang doktor, mendapatkan peralatan yang diperlukan untuk membuka jahitan dan merawat lukanya. Semasa merawat luka, kami mula melibatkan diri dalam perbualan. Saya bertanya kepadanya jika dia mempunyai temujanji yang penting pagi itu, kerana beliau nampaknya berada dalam tergesa-gesa.

Lelaki tua itu memberitahu saya, tidak; dia hanya perlu pergi ke rumah penjagaan untuk makan sarapan pagi bersama isterinya. Saya kemudian bertanya penyakit yang dihidapi isterinya. Dia memberitahu saya bahawa isterinya telah berada di sana untuk sementara waktu dan bahawa isterinya adalah penghidap penyakit Alzheimer.

Ketika kami bercakap, dan saya siap membalut lukanya, saya bertanya jika isterinya bimbang kalau dia tiba sedikit lewat. Dia menyambut bahawa isterinya tidak lagi tahu siapa dia; isterinya tidak mengenali dia selama lima tahun yang lepas. Saya terkejut, dan bertanya padanya. "Dan anda tetap pergi setiap pagi, walaupun dia tidak tahu yang anda?"

Dia tersenyum sambil menepuk-nepuk tangan saya dan berkata: "Dia tidak mengenali saya, tetapi saya masih tahu siapa dia."

Saya terpaksa menahan air mata saya ketika dia berlalu. Saya merasai sedikit perit pada lengan saya, dan berfikir: "Itulah jenis percintaan yang saya mahu dalam hidup saya."

Cinta sejati bukanlah fizikal, mahupun romantik. Cinta sejati ialah satu penerimaan segala yang ada, telah, akan dan tidak akan..



P/S: "Cinta sejati adalah seperti api yang kekal ... Ia akan terus membakar untuk selama-lamanya."



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers