Tuesday, July 24, 2012

0

8 Kebenaran Yang Akan Memperbaiki Hidup Anda

Posted in


Orang kata hidup adalah apa yang kita buat. Di penghujung post ini, saya berharap dapat membantu anda membuat keputusan sama ada kenyataan itu benar atau tidak.

Tidak dinafikan bahawa hidup mempunyai jatuh dan bangunnya. Walau bagaimanapun, bagaimana kita berurusan kadang-kadang boleh membuatkan segalanya berbeza. Hari ini saya ingin berkongsi lapan hakikat yang telah saya pelajari daripada kehidupan. Ada juga mesej dalam setiap satunya yang saya rasa kita semua boleh belajar melaluinya, dan apabila digunakan, akan memperbaiki kehidupan kita menjadi lebih baik.

Beberapa pengajaran ini mungkin ibarat topi lama untuk anda. Jika ya, harap ianya jalan untuk memperhalusi idea bagi memastikan anda mendapat yang terbaik daripadanya. Sebaliknya, anda boleh tidak bersetuju sama sekali dengan satu atau dua idea dan baguslah jika begitu! Beritahulah pandangan anda supaya kita semua boleh belajar antara satu sama lain.


Kawan Datang Dan Pergi

truths will improve life

    Semasa saya berada di sekolah menengah, saya selalu membayangkan sebahagian besar hidup saya akan dihabiskan dengan orang yang sama. Kemudian apabila saya terpaksa berpindah ke kolej, saya mula menyedari bahawa semuanya berubah. Sekali lagi, saya membina hubungan rapat dengan beberapa rakan kolej tetapi meninggalkan mereka semua di belakang apabila saya berpindah dari UK ke Afrika Selatan.

    Kawan akan sentiasa datang dan pergi dalam hidup anda; walaupun saya telah kembali di UK sekarang, semua rakan-rakan saya berada dalam universiti di sekitar negara itu dan masih tidak dapat betul-betul bertemu dalam jarak sebegitu. Ia menjadi satu perkara yang sukar untuk diterima, tetapi kebanyakkan rakan-rakan anda menghabiskan masa dengan sekarang, tidak mungkin di dalam beberapa tahun akan datang.

   Pelajaran Penting: Terdapat banyak orang yang mengagumkan di luar sana untuk anda bertemu dan membina hubungan dengannya. Jika anda tidak mempunyai ramai kawan, jangan tertekan, terdapat berjuta-juta kemungkinan persahabatan.


Anda Tidak Akan Selalu Dapat Apa Yang Anda Mahu

truths will improve life

    Saya masih ingat suatu hari di Hari Pembukaan sebuah kedai elektrik. Terdapat cabutan bertuah sebuah komputer riba yang saya idamkan. Kesemua syarat cabutan bertuah itu telah saya penuhi. Memandangkan ianya kedai kecil dan tidak banyak pengunjung, saya agak pasti untuk mendapatkannya. Namun begitu, saya gagal memperolehinya. Akhirnya, saya terpaksa mengeluarkan 10 bulan simpanan saya untuk membelinya.

    Anda tidak akan sentiasa mendapat apa yang anda mahu dalam hidup; orang selalu mengenakan syarat untuk sesuatu, orang akan membiarkan anda jatuh, barang yang anda mahu tidak akan sentiasa boleh didapati.

    Pelajaran Penting: Jangan mencari kebahagiaan dalam harta benda dan jika perkara tidak dapat diperolehi menerusi cara anda, belajar untuk menerimanya. Hidup ini terlalu pendek untuk kekal sengsara.


Banyak Orang Akan Menyukai Anda, Tetapi Banyak Juga Tidak Akan

truths will improve life

    Sama ada anda adalah selebriti, seorang pekerja kebajikan atau hanya seorang lelaki biasa, akan adanya orang-orang yang mengasihi anda dan menyukai apa yang kamu lakukan, tetapi ada juga banyak orang yang tidak menyukai anda. Terdapat banyak sebab-sebab yang mungkin seperti iri hati, persamaan-persamaan dengannya, atau tidak menjadi 'type' kepada seseorang.

    Pelajaran Penting: Tidak semua orang sentiasa akan menyukai anda, dan itu tidak mengapalah. Jika seseorang itu ingin menghabiskan masa bercakap tentang anda, maka itu adalah masalah mereka. Anda adalah sempurna kerana anda. Anda tidak memerlukan semua orang menyukai anda untuk memiliki beberapa bentuk harga diri.


Tiada Siapa Yang Boleh Mengubah Hidup Anda Seperti Yang Anda Boleh

truths will improve life

   Ia tidak akan menjadi indah jika kita tidak perlu untuk naik di atas pentas, tetapi kita hanya boleh membaca perenggan post blog dan menjadi pemidato awam yang sempurna? Atau, bukankah ia lebih baik jika kawan kita boleh melakukan sesuatu yang berani, dan kita akan mendapat faedah daripada mereka juga?

    Orang lain hanya boleh membawa kepada anda setakat sokongan dan bantuan, andalah yang perlu melakukan perkara bagi diri anda sendiri untuk membuat perubahan besar dalam satu situasi kehidupan anda.

   Pelajaran penting: Lakukanlah perkara-perkara dengan sendiri dan belajar untuk berdiri di atas kaki anda sendiri. Orang yang anda bergantung harap tidak akan berada disisi selama-lamanya, dan anda tidak mahu menggunakan orang lain sebagai tongkat untuk mendapatkan sesuatu di dalam kehidupan.


Anda Akan Gagal

truths will improve life

   Saya membina lebih dari 7 laman web sebelum saya dapat mencipta satu yang benar-benar boleh menjana wang. Saya bahkan meletakkan beratus-ratus jam ke dalam syarikat saya sendiri yang bahawa sebenarnya telah ditutup pada bulan lalu. Sama ada ia adalah peperiksaan, projek, syarikat, atau bahkan pop kuiz, ada kalanya anda akan gagal untuk memenuhi matlamat anda.

   Seperti kata pepatah - "Hanya orang-orang yang sedang tidur tidak membuat kesilapan".

   Pelajaran Penting: Anda boleh belajar banyak dari orang lain, tetapi kegagalan anda sendirilah yang akan mengajar anda pelajaran yang paling berharga dalam kehidupan. Belajar dari kegagalan anda, merangkulnya, dan menggunakannya untuk memandu anda kepada kejayaan.


Hujan Kadang-Kadang Membatalkan Aktiviti

truths will improve life

    Dalam beberapa keadaan apabila anda telah memakai seluar pendek dan anda sudah bersedia untuk ke pantai, tiba-tiba hujan. Atau, apabila anda menggali lubang yang pertama dan anda sudah bersedia untuk menimbusnya - awan mula gelap. Perkara-perkara tidak akan sentiasa berlaku sebagaimana yang anda mahukan.

    Pelajaran Penting: Jangan tertekan dengan perkara-perkara yang anda tidak dapat kawal. Belajar untuk hidup dengan perkara-perkara yang berlaku. Anda tidak boleh mengubah masa lalu, tetapi anda boleh mengubah bagaimana anda bertindak balas kepada perkara-perkara.


Boleh Jadi Tiada Esok

truths will improve life

   Sekurang-kurangnya, bukan untuk anda. Kita tidak pernah tahu apa yang berada di hadapan, kemalangan kereta, serangan jantung, palang pintu ... walaupun dunia berakhir adalah mungkin. Mari kita hadapi, walaupun kami semua ingin hidup sehingga kita berumur 70 tahun, itu tidak semestinya benar. Akan ada satu hari yang terakhir kita.

    Pelajaran Penting: Lalui setiap hari seperti biasa. Pastikan orang yang anda ambil berat tentangnya sebenarnya tahu, jangan bimbang tentang perkara-perkara yang kecil, hanya pastikan anda menghabiskan masa melakukan perkara-perkara yang anda suka.


Orang Lain Akan Setiasa Mempunyai Lebih

truths will improve life

    Sama ada ia adalah wang, rakan kongsi, rakan-rakan atau pelanggan mahupun blog, akan sentiasa menjadi area di mana orang lain mempunyai lebih daripada anda. Itu tidak bermaksud anda tidak boleh mendapat lebih banyak dalam apa sahaja yang anda mahu (Contohnya: seseorang yang sentiasa mempunyai lebih banyak wang daripada Warren Buffett sehingga 2008 apabila dia tercatat sebagai orang terkaya di dunia.)

   Inginkan lebih sebenarnya mengandungi satu pengajaran amat penting.

    Pelajaran Penting: Hanya kerana seseorang mempunyai 'lebih', itu tidak bermakna mereka gembira. Baca biografi mana-mana selebriti dan mereka akan memberitahu anda mereka menikmati proses mereka mendapatkan wang, bukannya apa yang wang boleh lakukan untuk menjadikan mereka gembira. Dalam erti kata lain, memberi tumpuan kepada apa yang anda sayangi, bukan perkara yang anda suka boleh mendapatkan anda.



BONUS: Menghubungkan semua pelajaran di sini bersama-sama sebenarnya adalah cukup mudah, dan saya boleh berkongsi majoriti apa yang anda perlu tahu untuk menikmati hidup dalam beberapa point penting:

Hidup buat masa ini.

Menerima apa yang boleh, walaupun perkara yang tidak anda ingini.

Kebahagiaan adalah di sini, sekarang anda perlu berhenti menentang dan mula menerima.





Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers