Saturday, October 27, 2012

0

Segelas Besar Susu

Posted in



Satu hari, seorang budak miskin, Howard Kelly, yang telah menjual barang-barang dari pintu ke pintu untuk membayar persekolahannya, mendapati dia hanya mempunyai sepuluh sen yang tinggal, dan dia sangat lapar. Dia memutuskan yang dia akan meminta makanan di rumah seterusnya.

Walau bagaimanapun, dia hilang keberaniannya apabila seorang wanita muda yang cantik membuka pintu. Daripada meminta makanan, dia meminta seteguk air. Wanita itu yang merasakan dia kelihatan lapar lalu membawanya segelas besar susu. Dia meminumnya perlahan-lahan, dan kemudian bertanya,

"Berapa banyak saya hutang anda?"

"Anda tidak berhutang saya apa-apa," jawab wanita tadi. "Ibu telah mengajar kami supaya tidak pernah menerima bayaran untuk apa-apa kebaikan."

Dia berkata ..."Jadi, saya berterima kasih dari hati saya."

Setelah Howard Kelly meninggalkan rumah itu, dia bukan sahaja merasakan lebih kuat secara fizikal, tetapi keyakinannya kepada Tuhan dan sebagai manusia juga adalah kuat. Beliau telah bersedia untuk tidak berputus asa dan berhenti.

Beberapa tahun kemudian wanita muda yang cantik telah sakit tenat. Doktor tempatan kebingungan. Mereka akhirnya menghantarnya ke bandar besar, di mana mereka menelefon pakar-pakar yang belajar tentang penyakit peliknya. Dr. Howard Kelly telah dipanggil untuk perundingan. Apabila dia mendengar dari nama bandar wanita itu datang, satu sinaran cahaya terisi di matanya. Dia segera bangun dan turun ke dewan hospital untuk ke bilik wanita itu ditempatkan.

Berpakaian seragam doktor dia pergi untuk melihat wanita itu. Dia dapat mengenalpasti wanita itu dengan sekali pandang. Dia kembali ke bilik rundingan dan berazam untuk melakukan yang terbaik bagi menyelamatkan nyawa wanita itu. Dari hari itu dia memberikan perhatian khas kepada kes tersebut. Selepas pergelutan yang panjang, pertempuran itu dimenangi. Dr Kelly meminta pejabat pengurusan untuk menghantar kepadanya bil bayaran akhir untuk kelulusan.

Dia melihatnya, dan kemudian menulis sesuatu di pinggir dan bil bayaran itu dihantar ke bilik wanita tersebut. Wanita itu takut untuk membukanya, dia pasti yang ianya akan mengambil sepanjang hidupnya untuk membayar semua kos itu.

Akhirnya wanita itu terlihat sesuatu yang menarik perhatiannya di sudut tepi bil bayaran.

Dia membaca kata-kata ini ... "Dibayar penuh dengan segelas susu"



P/S: Nilai kemanusiaan adalah antara nilai yang terbesar dan tak ternilai...

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers