Sunday, July 29, 2012

0

Penduduk Kampung Dan Lelaki Yang Bahagia

Posted in


Di sebuah kampung kecil di lembah, tinggal seorang lelaki yang sentiasa gembira, baik hati, dan bersikap baik terhadap semua orang yang ditemuinya. Beliau sentiasa tersenyum, dan sentiasa berkata yang baik serta bercakap apabila perlu sahaja. Setiap orang yang bertemu beliau pasti berasa lebih baik, bahagia dan gembira. Orang tahu mereka boleh mengharapkannya, dan menganggap beliau sebagai kawan yang hebat.

Salah seorang penduduk kampung berasa hairan ingin tahu apa rahsianya, bagaimana dia sentiasa boleh menjadi begitu baik dan suka membantu. Dia tertanya-tanya, bagaimana beliau boleh tiada perasaan dendam terhadap sesiapa, dan mengapa dia sentiasa gembira.

Sekali, apabila bertemu di jalan, dia bertanya kepada lelaki tersebut: "Kebanyakan orang mementingkan diri sendiri dan sentiasa berasa tidak puas hati. Mereka tidak tersenyum seberapa kerap yang anda lakukan, inikan pula untuk mereka membantu atau bersikap baik seperti anda. Boleh anda jelaskan?"

"Apabila anda menjalinkan hubungan baik dengan diri anda, anda pasti boleh menjalinkan hubungan baik dengan negara lain di dunia. Jika anda boleh mengenali semangat dalam diri sendiri, anda boleh mengenali semangat semua orang, dan kemudian anda mendapatinya secara semula jadi untuk berbuat baik dan bersikap baik kepada semua. Jika fikiran anda berada di bawah kawalan anda, anda akan menjadi kuat dan kukuh. Personaliti adalah seperti robot yang diprogramkan untuk melakukan tugas-tugas tertentu. Tabiat dan pemikiran anda adalah alat dan program yang mengawal personaliti anda. Menjadi bebas daripada yang diprogramkan, dan kemudian dalaman yang baik dan kebahagiaan yang tinggal di dalam anda akan didedahkan."

the villager and the happy man

"Tetapi banyak kerja yang perlukan. Tabiat baik hendaklah dibangunkan. Keupayaan untuk menumpukan perhatian dan mengawal pemikiran untuk diperkukuhkan. Kerja yang sukar dan tak berkesudahan. Terdapat banyak dinding yang perlu dipanjat. Ia bukanlah satu tugas yang mudah.​​" Keluh penduduk kampung itu.

"Jangan fikir tentang kesukaran, jika tidak, itulah adalah apa yang anda akan lihat dan alami. Hanya diamkan perasaan dan fikiran anda, dan cuba untuk tinggal dalam keadaan aman damai ini. Hanya cuba untuk bertenang, dan jangan biarkan diri anda terbawa-bawa oleh fikiran anda."

"Itu sahajakah?" Tanya penduduk kampung lagi.

"Cuba perhatikan pemikiran anda dan lihat bagaimana ia datang dan pergi. Tinggal dalam kesunyian yang muncul. Detik-detik ketenangan akan singkat pada mulanya, tetapi dalam beberapa tempoh masa ia akan menjadi lebih panjang. Ketenangan ini juga merupakan kekuatan, kuasa, kebaikan, dan kasih sayang. Anda akan menyedari bahawa anda adalah salah seorang yang mempunyai kuasa sejagat, dan ini akan menyebabkan anda untuk bertindak melalui dimensi yang berbeza, bukan dari mementingkan diri sendiri, merendah diri atau ego yang terhad."

"Saya akan cuba untuk ingat kata-kata anda," kata penduduk kampung itu dan menyambung, "ada satu lagi perkara yang masih menjadi tanda tanya. Anda seolah-olah tidak dipengaruhi oleh persekitaran. Anda mempunyai perkataan yang baik kepada semua orang dan suka membantu. Walau bagaimanapun, orang melayan anda dengan baik dan tidak mengeksploitasi kebaikan anda."

"Bersikap baik dan menjadi baik tidak semestinya titik kepada kelemahan. Apabila anda baik, anda juga boleh menjadi kuat. Orang mengesan kekuatan dalaman anda, dan oleh itu mereka tidak akan mengenakan anda. Apabila anda kuat dan tenang di dalam, anda membantu orang, kerana anda boleh, dan anda mahu. Anda kemudian bertindak daripada kekuatan dan bukan dari kelemahan. Kebaikan juga boleh pergi dengan kuasa dan kekuatan, ia bukanlah satu petanda kelemahan, seperti yang sesetengah orang tersilap fikir."

"Terima kasih banyak-banyak untuk nasihat dan penjelasan anda", kata orang kampung itu, dan berlalu dengan gembira dan berpuas hati.



P/S:  Tidak susah untuk berbuat baik... Untuk membuat jahat juga tidak senang... Hati yang tenang hati yang sentiasa ada kebaikkan di dalamnya. Hati yang gelap hati yang penuh dengan dendam dan kedengkian.



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers