Thursday, July 05, 2012

0

Bersedia Belajar Melalui Kehidupan Luar Anda

Posted in


Belajar Melalui Kehidupan Luar Seorang pemandu lori telah melakukan penghantaran barang seperti biasa di hospital mental, dan meletakkan kenderaannya di tepi longkang terbuka. Sekembalinya dari hospital mental,beliau mendapati tayar lorinya pancit. Dia menaikkan lori dan membuang tayar pancit untuk memasang tayar ganti.

Pada ketika itu, seorang pesakit berjalan melintasi dia dan bertanya pemandu tentang mengapa dia kelihatan bermasalah. Pemandu berfikir sendiri, sedangkan tidak banyak pesakit mental ini boleh buat. Agar tidak diganggu lebih jauh, maka pemandu lori memberitahu keseluruhan cerita kepada pesakit mental dan memberi satu pandangan yang tidak bermaya.

Pesakit hanya mentertawakan pemandu lori dan berkata, anda langsung tidak boleh menyelesaikan masalah mudah sebegitu?  

"Tak hairanlah anda ditakdirkan untuk kekal sebagai pemandu lori seumur hidup".

Pemandu lori terkejut apabila mendengar kata-kata yang keluar dari seorang lelaki mental itu.

"Di sini adalah apa yang anda boleh lakukan," kata lelaki mental ... "Ambil satu bolt dari setiap 3 tayar yang ada dan pasangkan untuk tayar ini. Kemudian pandu ke bengkel terdekat dan gantikan yang hilang. Tidakkah ia mudah kawanku?".

Pemandu lori begitu kagum dengan penyelesaian yang pantas itu lalu bertanya kepada pesakit "Bagaimana anda boleh jadi begitu pintar dan bijaksana tetapi anda berada di sini, di hospital mental?"

Pesakit itu menjawab, "Hello kawan! Saya tinggal di sini kerana saya gila tetapi tidak bodoh".

Tidak hairanlah, terdapat sesetengah orang, yang berkelakuan seperti Pemandu Lori, berfikir bahawa orang lain hanya bodoh. Jadi, walaupun anda semua berpengetahuan dan bijak, tetapi perlu berhati-hati, boleh jadi sesetengah orang GILA dalam kehidupan profesional / peribadi kita yang boleh memberikan kita banyak jalan penyelesaian mudah dan menggilap kebijaksanaan kita.


Moral kisah ini:

Jangan hanya membuat kesimpulan bahawa anda tahu segala-galanya dan jangan menilai seseorang berdasarkan rupa semata-mata / jenama pakaian atau latar belakang akademik!


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers