Wednesday, June 13, 2012

0

Unconditional Love (Cinta Tak Bersyarat)

Posted in


Kisah ini menceritakan tentang seorang askar yang akhirnya akan pulang selepas berjuang di Vietnam. Dia membuat panggilan telefon untuk ibu bapanya dari San Francisco.

   "Mama dan Papa, saya akan pulang, tetapi saya ingin meminta sedikit pertolongan. 
   Saya ada seorang kawan dan saya mahu membawanya pulang bersama."

   "Pasti." Mereka menjawab, "Kami ingin berjumpa dengannya."

   "Ada sesuatu anda perlu tahu.." Anak lelaki meneruskan, "Dia telah tercedera agak teruk 
   dalam pertempuran tersebut. Dia telah meninggalkan negaranya dan kehilangan kaki 
   dan tangan. Dia tiada tempat lain untuk pergi, dan saya menghendakinya tinggal 
   dengan kita."

   "Saya simpati mendengarnya, anakku. Mungkin kita boleh membantu beliau mencari 
   tempat untuk hidup."

   "Tidak, Mama dan Papa, saya mahu dia tinggal dengan kita."

   "Anakku," kata bapa, "Anda tidak tahu apa yang anda meminta. Seseorang dengan 
   kecacatan sebegitu akan menjadi satu beban yang teruk buat kita. Kita mempunyai 
   kehidupan kita sendiri untuk hidup, dan kita tidak boleh membiarkan sesuatu seperti 
   ini menggangu kehidupan kita. Saya rasa anda hanya perlu pulang ke rumah dan lupakan 
   tentang lelaki itu. Dia akan cari jalan untuk teruskan hidupnya sendiri."

Pada ketika itu, si anak lelaki terus meletakkan telefon. Ibu bapa tiada lagi mendengar berita dari dia. Walaubagaimanapun beberapa hari kemudian, mereka menerima satu panggilan dari polis San Francisco.

Mereka diberitahu yang anak lelaki mereka telah meninggal dunia selepas jatuh dari bangunan. Polis percaya yang dia telah bunuh diri.

Ibu bapa yang berduka cita telah terbang ke San Francisco dan terus dibawa ke rumah mayat bandar untuk mengenal pasti mayat itu adalah anak lelaki mereka. Mereka mengenal pasti dia, tetapi apa yang paling dahsyat, mereka juga menemui sesuatu yang mereka tidak tahu, anak mereka mempunyai hanya satu tangan dan satu kaki.


Cinta Tak Bersyarat

 
Ibu bapa di dalam cerita ini adalah seperti kebanyakan daripada kita. Kita mudah untuk menyukai orang-orang yang sekitarnya baik dan penuh kegembiraan, tetapi kita tidak suka orang yang menyusahkan kita atau membuat kita berasa tidak selesa.

Kita lebih suka menjauhkan diri daripada orang-orang yang tidak sihat, cantik, atau pintar seperti kita.

Syukurlah, sekiranya ada orang yang tidak akan melayan kita sedemikian. Seseorang yang mengasihi kita dengan kasih sayang tanpa syarat yang mengalu-alukan kedatangan kita ke dalam keluarga selama-lamanya, tidak kira bagaimana teruknya kita.

Malam ini, sebelum anda melelapkan mata, berdoalah sedikit kepada Tuhan supaya memberi kekuatan yang anda perlu menerima mereka adalah kerana mereka, dan untuk membantu kita semua lebih memahami yang mereka adalah berbeza daripada kita!

Terdapat satu keajaiban yang dipanggil persahabatan itu mendiami di dalam hati, anda tidak tahu bagaimana ia berlaku atau ketika ia akan bermula tetapi anda tahu ianya istimewa. Ia sentiasa membawa anda sedar bahawa persahabatan adalah anugerah Tuhan yang paling berharga!

Sesungguhnya, rakan adalah permata yang jarang ditemui. Mereka membuat anda tersenyum dan menggalakkan anda untuk berjaya. Mereka mendengar, mereka berkongsi kata-kata pujian, dan mereka sentiasa ingin membuka hati mereka untuk kita.



P/S: Sekarang anda mempunyai 2 pilihan. Pilihan pertama iaitu anda tunjukkan betapa kasihnya anda pada rakan anda dengan meraikannya atau memberinya ucapan terima kasih. Manakala, pilihan kedua anda buat tidak tahu seolah-olah ianya tidak berharga dan menyentuh hati anda langsung! Fikirkan....



Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers