Thursday, May 24, 2012

0

Lima Jenis Racun Dan Lima Jenis Penawarnya

Posted in


Five Poison and Five Antidote


1. Dunia itu racun, Zuhud itu ubatnya.

    Zuhud ialah tidak rakus pada dunia.

   Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda : Dunia ini bagaikan penjara bagi orang-orang mukmin dan sebagai syurga bagi orang-orang kafir. 
(HR Bukhari)


2. Harta itu racun, Zakat itu ubatnya.

    "Wahai orang-orang yang beriman, belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian daripada rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual beli dan tidak ada lagi persahabatan yang akrab dan tidak ada lagi syafaat. Dan orang-orang kafir itulah orang-orang yang zalim."
    (Surah Al Baqarah ayat 267)

    
3. Perkataan yang sia-sia itu racun, Zikir itu ubatnya.

     "Dan bertasbihlah dengan memuji Rabbmu ketika kamu bangun dan berdiri. Bertasbihlah kepadaNya pada beberapa saat di malam hari dan di waktu terbenam bintang-bintang (di waktu fajar)."
      (Surah Ath Thur ayat 48-49)


4. Seluruh umur itu racun, Taat itu ubatnya.

    "Hai orang-orang yang beriman, taatlah kamu sekalian kepada Allah dan taatlah kamu  sekalian kepada Rasul dan kepada orang-orang yang berkuasa di antara kamu. Maka jikalau kamu berbantahan dalam satu perkara, hendaklah kamu sekalian
 mengembalikannya kepada Allah dan Rasul, jika kamu sekalian beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Yang demikian itu, sebaik-baik dan sebagus-bagus keputusan." 
   (Surah An Nisa' ayat 59) 

5. Seluruh tahun itu racun, Ramadhan itu ubatnya.

 Sesungguhnya di dalam bulan Ramadhan itu terdapat banyak hikmah dan keagungannya. Malam Lailatul Qadar adalah antara keistimewaan yang terdapat dalam bulan ini.

Bagi mereka yang berjaya mendapat malam Lailatul Qadar ini akan diampunkan dosa-dosa, selain mendapat pahala dan diangkat darjat serta darjahnya.


Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by MyBloggerTricks.com

0 comments:

Followers